Hidup Saya Bersama 4life

Monday 7 November 2011

Tugasan Gelagat Organisasi

Boleh berkongsi ilmu untuk kebaikan bersama.
Tugasan ini disiapkan semasa menuntut di fakulti Pengurusan Dan Perniagaan, Universiti Terbuka Malaysia.
Kepada adik-adik yang masih menuntut dalam bidang Pentadbiran Perniagaan, boleh memanfaatkan ilmu ini untuk tujuan pembelajaran.


 1.       PENGENALAN
Gaya atau pendekatan kepemimpinan seorang  Pemimpin Organisasi Yang Berjaya merupakan gelagat individu  dalam sesebuah organisasi. Untuk   menjadi seorang pemimpin / pengurus yang berkesan, penting bagi seseorang itu mengetahui dan memahami gelagat pekerja-pekerjanya, manakala fungsi sebagai seorang pemimpin / pengurus  ialah:
a)       Merancang
b)       Menyusun
c)       Mengarah/Memimpin
d)       Mengawal
Sebagai seorang  pemimpin / pengurus, peranan untuk mengurus juga amat penting untuk memastikan kejayaan organisasi. Antara peranan   pemimpin / pengurus ialah :
a)       Peranan Antara Perorangan (Interpersonal)
Peranan in merujuk kepada keperluan seorang pengurus berkomunikasi dengan pekerja bawahan dan rakan sekerja yang lain. Ianya terkandung dalam 3 peranan iaitu:
·         Menjadi tunggak (figurehead) kepada organisasi
·         Pemimpin (leader)
·         Penghubung (liaison)
b)       Peranan Memberi Maklumat (Informational)
Peranan untuk terlibat dalam proses mendapatkan dan menyebarkan maklumat.
·         Pemantau
·         Penyampai
·         Jurucakap
c)       Peranan Membuat Keputusan (Decisional)
·         Usahawan
·         Menangani Masalah
·         Pengagih Sumber
·         Perunding
Tidak kurang pentingnya juga sebagai seorang  pemimpin / pengurus yang berkalibar wajib mempunyai Kemahiran Pengurus supaya dapat menjalankan tugasnya dengan berkesan. Kemahiran yang diperlukan ialah:
a)       Teknikal
Kemahiran yang merujuk kepada kebolehan atau keupayaan menggunakan pengetahuan atau kepakaran dalam sesuatu bidang yang dimilikinya.
b)       Kemanusiaan
Kemahiran atau kebolehan untuk bekerja dengan orang lain, memahami dan memotivasi.
c)       Konseptual
Kemahiran yang melibatkan kebolehan pengurus untuk membuat analisis dan diagnosis situasi yang kompleks.
Didalam analisis ini saya telah memilih seorang wanita yang telah berjaya mengukir nama sebagai seorang  usahawan yang berjaya dalam perniagaan beras di Malaysia dan bertaraf jutawan. Pada pendapat saya beliau mempunyai kepimpinan seorang pemimpin organisasi yang Berjaya. Beliau yang saya maksudkan ialah Pn.  HAJAH FAIZA BAWUMI SAYED AHMED Pengurus Besar Beras FAIZA.

HAJAH FAIZA BAWUMI SAYED AHMED SELAYANG PANDANG
Seorang wanita yang berasal dari Mesir, bertemu jodoh  dengan suaminya Hj Abu bakar bermula daripada perkenalan mereka di Mesir ketika suaminya belajar di Mesir dalam bidang Ijazah Sarjana Muda. Setelah berkahwin dan dikurniakan cahaya mata yang pertama, beliau di bawa oleh suaminya untuk berhijrah ke Malaysia.
Tugasan suaminya yang sibuk sebagai seorang  kadi membuatkan Puan Hjh Faiza mencari aktiviti berfaedah yang boleh dilakukan bagi mengelakkan masanya terluang begitu sahaja. Dalam masa 3 bulan, Hjh Faiza sudah boleh berbahasa melayu dan mula melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti kampung dan kemasyarakatan.

DARI SEORANG SURIRUMAH KE PENTAS PERNIAGAAN
Sebelum  menjadi   antara   syarikat   pemborong   beras  yang   terbesar    di  Malaysia.  Syarikat    yang   beribu   pejabat    di Batu Pahat    Johor   ini   hanya  beroperasi daripada bisnes runcit yang biasa sahaja. 
Beliau bermula melibatkan diri dalam aktiviti perniagaan apabila mula menjahit pakaian kanak-kanak untuk dijual kepada jiran-jiran. Hjh faiza yang mempunyai diploma dalam bidang jahitan mula menjahit safra,set sarung bantal dan cadar bersulam pula. Dengan keuntungan   jualan     yang   ada,    beliau      mengumpul     modal      untuk       mencari
peluang dalam perniagaan yang lain pula.

Setelah berhijrah ke Mersing, Hjh Faiza amat berminat dalam menghasilkan rempah kari yang kebanyakkannya diusahakan oleh peniaga-peniaga India. Beliau mula membeli pelbagai rempah ratus dan mempelajari cara membancuh ramuan rempah ratus tersebut untuk menghasilkan rempah kari ikan dan daging. Beliau bersungguh-sungguh dalam menghasilkan rempah terbaik dengan mendapatkan respon dari rakan-rakan terdekatnya. Pada peringkat permulaan, beliau melakukan semua aktiviti perusahaan ini sendirian daripada proses mencuci, menjemur, dan menggoreng rempah ratus tersebut.

Perusahaan rempah Hjh Faiza semakin popular dengan kepelbagaian produk baru seperti produk rempah kurma, rempah beriyani, rempah sup dan macam-macam lagi. Ia mula dipasarkan di seluruh kedai-kedai runcit dan kawasan felda sekitarnya. Pada peringkat permulaan, Hjh Faiza tidak mempunyai apa-apa label dan jenama pada produk beliau. Ini yang membuatkan orang ramai memberi nama kepada produk rempah beliau sebagai "rempah      tok      kadi"   memandangkan     suami     beliau   yang     bertugas    sebagai 
kadi sebelum bertukar kepada jenama "Bunga Raya".

Hjh Faiza kemudian terlibat dalam aktiviti perniagaan kedai runcit disamping masih meneruskan perniagaan rempah beliau. Beliau mula menjadi pengedar gas petronas dan bercadang untuk menjadi pemborong beras pula. Pada tahun 1982, tertubuhnya syarikat Faiza secara rasmi dan beliau memohon lesen pemborong beras dan mula memasarkan beras di sekitar Johor, Melaka dan Kuala Lumpur.

Pada 1992 syarikatnya menjadi Sdn Bhd dan mula menjalankan kerjasama dengan Lembaga Padi Beras Negara dan menjadi ahli dalam Kumpulan Bernas. Kepekaan masyarakat tentang penjagaan kesihatan menimbulkan idea kepada Hjh faiza untuk memperkenalkan "beras Ponni" kepada rakyat Malaysia. Beras Ponni yg dipercayai kurang kandungan   kanjinya     amat     sesuai     untuk    pesakit     kencing       manis,  darah 
tinggi dan mereka yang menjaga berat badan.

Beliau bersungguh-sungguh untuk memperkenalkan beras ponni dengan menjalankan kerjasama dengan UPM untuk mengkaji kualiti beras ponni ini. Beliau sanggup membelanjakan jutaan ringgit bagi projek ini berjaya. Beliau kemudiannya memohon hak eksklusif daripada Bernas untuk menjadi pemborong beras ponni. Beliau memasarkannya dengan nama Taj Mahal. Pelbagai produk beras dibawah syarikat Faiza seperti basmathi dan beras  wangi mendapat sambutan  yang mengalakkan dari  masyarakat. Syarikatnya 
mula  berkembang   pesat    dengan pembinaan     kilang    beras     bersaiz  40,000  kaki persegi dan penggunaan teknologi canggih.

Hajah Faiza amat percaya kepada usaha gigih dan keikhlasan dalam berniaga adalah punca kejayaan. Beliau sentiasa mendapat kemurahan rezeki dalam perniagaan.

2.             LATAR BELAKANG SYARIKAT               
Syarikat FAIZA ditubuhkan pada tahun 1983, dengan memfokus dalam penjualan beras. Syarikat ini terletak di atas tanah seluas 40,000 kaki persegi, dan beralamat di PLO 442, Jalan Wawasan 16,  Kawasan Perindustrian Sri Gading 2, 83300 Batu Pahat. Syarikat ini boleh dihubungi dengan talian telefon bernombor  607-4556900  dan Nombor Faks  607-4557900. Nombor lesen bagi perniagaan Syarikat Faiza Sdn, Bhd ialah 247191-D.
Dalam tempoh sembilan tahun, perniagaan beras keluaran syarikat Faiza telah ditubuhkan pada tahun 1982, mendapat sambutan luar biasa daripada penggemar beras wangi. Jaringan perniagaan Faiza bukan sekadar hanya dalam kalangan pelanggan di sekitar Johor malah jenamanya mula dipercayai pelanggan di Melaka dan Kuala Lumpur. Apabila jenama Beras Faiza semakin dipercayai telah membawa kepada penubuhan syarikat korporat yang dilihat lebih berdaya saing. Secara rasminya, pada tahun 1992, syarikat Faiza dikenali sebagai Syarikat Faiza Sdn. Bhd (SGSB).
Pada 1992 syarikatnya menjadi Sdn. Bhd dan mula menjalankan kerjasama dengan lembaga Padi dan Beras Negara dan menjadi ahli dalam Kumpulan Bernas. Kepekaan masyarakat tentang penjagaan kesihatan menimbulkan idea kepada Hjh. Faiza untuk memperkenalkan ‘Beras Ponni’ kepada rakyat Malaysia. Beras Ponni yang dipercayai kurang kandungan kanjinya amat sesuai untuk peaskit kencing manis, darah tinggi  dan mereka yang menjaga berat badan.
Usahawan Bumiputera perlu menggunakan peralatan berteknologi tinggi Dalam pembungkusan bagi menjamin produk keluaran mereka sentiasa bermutu tinggi. Kilang Syarikat Faiza Sdb. Bhd telah menggunakan teknologi pembungkusan yang bukan sahaja dijamin bersih dan bermutu, tetapi dilengkapi cetakan tarikh beras dibungkus.
Pihak pengurusan Syarikat Faiza Sdn. Bhd. Amat berbangga dengan perkembangan dan kemajuan perniagaan perniagaan syarikat ini yang secara tidak langsung turut mengharumkan nama kaum bumiputera. Syarikat ini juga mendpaat penghargaan kerajaan kerana program sosial yang dilaksanakan sejak beberapa tahun lalu dalam membantu meringankan bebanan golongan miskin di negara ini.
Syarikat Faiza telah membuka kilang baru berharga RM17 juta dan memulakan operasinya tahun lalu selepas berpindah dari Peserai, Batu Pahat. Kilang ini mampu membungkus 10,500 tan beras sebulan yang diedarkan ke seluruh Johor, Melaka, Negeri Sembilan dan Pahang. Syarikat tersebut juga mempunyai tiga lagi kilang pembungkusan iaitu di Pulau Pinang, Selangor dan Terengganu untuk edaran di kawasan tengah, utara dan timur.
Kebolehan luar biasa Syarikat Faiza Sdn. Bhd. Membolehkan syarikat pembekal beras terkemuka negara ini mendapat pelbagai pengiktirafan. Antaranya termasuklah, ISO 9001:2000 oleh SIRIM pada Mac 2004, anugerah Superbrand Taj Mahal oleh Superbrand Malaysia pada November 2003, anugerah Sijil Halal 2003 oleh JAKIM dan anugerah Pembekal Beras Terbaik BERNAS pada Julai 2001.               

3.  ANALISIS GAYA KEPIMPINAN / PENDEKATAN
Kepimpinan secara umumnya merupakan suatu kuasa usaha individu untuk mempengaruhi orang lain atau pengikutnya untuk menerima pandangannya. Sekiranya usaha itu berjaya, pengikut yang berkenaan akan menurutinya atau patuh pada apa yang dikehendaki atau diperintah olehnya.
          Dalam konteks organisasi, sudah tentulah gelagat yang diperlihatkan oleh pemimpin berupa satu usaha bagi menerapkan idea-ideanya yang selari dengan matlamat organisasi ke dalam pemikiran pengikutnya dan selajutnya memimpin mereka ke arah pencapaian matlamat.
              Seseorang pemimpin akan mempunyai kuasa pemimpin bagi mencapai setiap matlamat dalam organisasi. Punca kuasa setiap pemimpin boleh diperolehi dari Klasifikasi Punca Kuasa seperti :-
a)       Ciri-ciri Peribadi Individu
b)       Kepakaran Individu
c)       Kedudukan Formal
d)       Paksaan
e)       Ganjaran

3.1 Ciri-ciri Peribadi Individu
                Hjh. Faizah Bawumi merupakan seorang pemimpin yang berusaha gigih, tidak pernah kenal erti jemu untuk maju dimasa akan datang. Bermula dari mengusahakan perniagaan kecil-kecilan dari rumah ke rumah, perniagaan runcit sehingga tertubuhnya satu syarikat yang begitu maju iaitu Syarikat Faiza Sdn. Bhd. 
Hjh. Faizah tidak pernah rasa penat dan beliau sentiasa bersungguh-sungguh dalam meningkatkan perniagaannya. Selain itu juga beliau merupakan seorang pemimpin yang berjiwa rakyat. Ini kerana beliau sentiasa melibatkan diri dalam membantu golongan miskin di Malaysia dengan menjadi penaja bagi Program Bersamamu TV3 serta memberikan bantuan kepada mangsa-mangsa tragedi gempa bumi serta tsunami di luar negara.
Beliau juga amat percaya kepada usaha gigih dan keikhlasan dalam berniaga adalah punca keajayaan.Sifat kepimpinan inilah menjadi tunggak dalam organisasi. Setiap ciri-ciri pemimpin yang bagus dan baik merupakan satu kuasa yang membolehkan ahli dalam organisasi menghormati, menyanjungi dan menghormati beliau.
                Kuasa ini dikenali sebagai KUASA RUJUKAN.

3.2 Kepakaran Individu
                Kepakaran seseorang dalam sesuatu bidang juga dapat memberi peluang kepadanya memperoleh kuasa. Walau bagaimanapun, had kuasa hanya terbatas dalam aspek kepakaran yang beliau miliki sahaja.
Begitu juga dengan Hajjah Faizah.Beliau merupakan seorang yang pakar dalam pembuatan rempah. Mengikut sejarah, setelah beliau berhijrah ke Mersing beliau amat berminat dalam mengusahakan pembuatan kari yang kebanyakkan dihasilkan oleh peniaga-peniaga India. Bermula dengan membeli rempah ratus dan mempelajari cara membancuh ramuan rempah ratus untuk menghasilkan rempah kari ikan dan daging.
Beliau bersungguh-sungguh dalam menghasilkan rempah yang terbaik dengan mendapat respon dari rakan-rakan terdekatnya. Pada peringkat permulaan beliau melakukan semua aktiviti secara bersendirian iaitu dari proses mencuci, menjemur dan menggoreng rempah.
Semakin hari semakin popular perusahan rempah Hajjah Faizah dengan wujudnya pelbagai rempah termasuk rempah beriani, rempah kurma, rempah sup, rempah kunyit, rempah bukhari, serta serbuk cili. Pada mulanya beliau hanya menjual dan memasarkan produknya di sekitar kawasan felda serta di seluruh kedai-kedai runcit yang berdekatan.
Beliau kemudian terlibat dalam aktiviti perniagaan runcit disamping masih meneruskan perniagaan rempah beliau. Dengan tertubuhnya syarikat Faiza secara rasmi pada tahun 1982 beliau memohon lesen untuk memborong beras dan  mula memasarkan beras disekitar Johor, Melaka dan Kuala Lumpur.
Justeru dengan kepakaran yang dimiliki oleh Hajjah Faizah, orang-orang yang berada dalam organisasinya tidak akan mempertikai serta akur segala arahannya sewaktu menjalankan tugas. Kepakaran seseorang yang menghasilkan pemilikan kuasa bagi seseorang pemimpin ini dikenali sebagai KUASA KEPAKARAN.

3.3 Kedudukan (Jawatan/Peranan) Formal
                Seseorang yang diberi jawatan dalam hierarki sesuatu organisasi secara automatiknya mempunyai kuasa yang sah dari segi undang-undang organisasi yang berkenaan sahaja. Kuasa ini dikenali sebagai KUASA SAH.
Kedudukan Hajjah Faizah sebagai CEO dalam Syarikat Faizah Sdn. Bhd. banyak membantu dalam menjalankan pemasaran serta mempertingkatkan hasil jualan produk keluarannya ke serata tempat.
Dalam organisasi Syarikat Faizah, Hajjah Faizah telah melantik beberapa orang mengikut kepakaran masing-masing dalam menjalankan operasi syarikatnya. Setiap pegawai yang dipilih mempunyai kepakarannya sendiri dan mempunyai organisasinya sendiri. Ini termasuk bahagian pemasaran dan pengiklanan.
Di bawah organisasi Pemasaran dan pengiklanan saling berkait diantara satu sama lain. Sepertimana yang kita ketahui banyak iklan produk keluaran Syarikat Faiza telah di keluarkan samada dimedia cetak mahupun dimedia elektronik.
Sehingga kenderaan rasmi yang menghantar setiap produk keluarannya juga mempunyai iklan. Apabila sahaja orang awam melihat kenderaan tersebut, mereka sudah mengetahui bahawa kenderaan itu adalah milik Syarikat Faizah.
Begitu juga dengan Program Bersamamu TV3. Sebut sahaja program tersebut orang akan tahu ia begitu sinonim dengan Syarikat Faizah dan Hajjah Faizah Bawumi.

4.             TEORI KEPIMPINAN
Pelbagai Kajian boleh dilakukan bagi mengenalpasti apakah teori yang digunakan oleh pemimpin  - pemimpin yang berjaya dalam sesuatu bidang khususnya perniagaan dan lain –lain . Setiap pemimpin mempunyai cara pimpinannya tersendiri untuk berjaya dalam sesebuah perniagaan.  Antara teori yang boleh dilakukan seperti Teori Trait, Teori Gelagat, Teori Kontingensi dan Teori Neokarismatik. Bagi usahawan Syarikat Beras Faiza iaitu Hajah Faiza Bawumi Syed Ahmed, teori neokarismatik dilakukan bagi bagi mengkaji tentang kepimpinan beliau. Hajah faiza amat percaya kepada usaha gigih dan keikhlasan dalam berniaga adalah punca kejayaan. Beliau sentiasa mendapat kemurahan rezeki dalam perniagaan. Sebagai tips untuk usahawan-usahawan muslim diluar sana, beliau sering mengamalkan solat tahajud dan solat dhuha setiap hari.
Teori Neokarismatik menekankan sepertimana menurut Robbin ( 2003 ) teori tersebut mempunyai 3 tema utama iaitu :-
1.       Ia menekankan penampilan gelagat pemimpin yang simbolik dan emosional
2.       Ia cuba untuk menerangkan bagaimana sesetengah peminpin , mampu untuk mewujudkan komitmen para pengikut pada satu tahap yang luar biasa
3.       Ia tidak lagi membicarakan soal kepimpinan berdasarkan kepada teori – teori yang kompleks, sebalikmya lebih berminat untuk melihatnya daripada perspektif yang mudah sama seperti apa yang dilihat oleh masyarakat umum.
Antara corak kepimpinan dalan Teori Neokarismatik adalah seperti Kepimpinan Transaksional, Kepimpinan Karismatik dan Kepimpinan Transformasional. Di sini kita akan membincangkan ciri –ciri yang dimiliki oleh Hajah Faiza Bawumi Syed Ahmed dalam memimpin syarikat berkenaan berdasarkan kepimpinan – kepimpinan di atas.

4.1    Kepimpinan Transaksional
Kepimpinan ini bermaksud  kepimpinan yang memperlihatkan gaya berorentasikan tugas dan hubungan bagi mempengaruhi pekerja melakukan apa yang jelas serta yang dikehendaki oleh mereka dalam  usaha untuk mencapai matlamat organisasi atau   memandu , mendorong pengikut mereka ke arah matlamat dengan menjelaskan peranan dan tugas
Antara ciri-ciri pemimpin transaksional seperti berikut :-

(a)           Menggunakan ganjaran, menjanjikan ganjaran untuk prestasi dan pencapaian seperti yang dilakukan oleh beliau iaitu
menyediakan ganjaran kepada pekerja yang cemerlang dalam setahun sekali dengan diberi penghargaan seperti percutian, umrah dan lain – lain. Seperti pada tahun 2009 En. Ali bin Saat telah dipilih menjadi pekerja yang cemerlang .             
(b)           Pengurusan menurut pengecualian: memerhati dan mencari pelencongan daripada peraturan dan piawaian dan mengambil tindakan. hukuman dikenakan kepada pekerja yang melanggar peraturan syarikat yang telah ditetapkan seperti tidak hadir bekerja dan gagal menyempurnakan kerja dengan cemerlang
(c) Pengurusan menurut pengecualian (pasif): mengambil tindakan hanya apabila piawai tidak tercapai.

4.2    Kepimpinan Karismatik
Kepimpinan Karismatik mempunyai kaitan yang positif dengan prestasi kerja , dalam erti kata semakin tinggi karisma seseorang pemimpin semakin tinggi prestasi individu yang dipimpinnya.  Ini mendorong orang bawahannya berasa puashati dengan kepimpinannya. Mereka juga berasa seronok dengan peribadi pemimpinnya. Kedua – dua emosi yang baik ini membawa kesan yang baik kepada tingkah laku dan kerja – kerja merea yang dipimpin. Ia menjadikan kepimpinannya lebih berkesan
Kajian tentang kepimpinan karismatik menumpukan kepada mengenali perilaku yang membezakan pemimpin karismatik dan yang tidak karismatik. Pemimpin karismatik dikatakan mempunyai ciri-ciri seperti keyakinan diri yang tinggi, berpengaruh, dan kesungguhan (House 1971). Bennis dan Nanus (1985) mendapati pemimpin berkarisma mempunyai empat ciri penting:
(i) berwawasan jelas dan menarik atau ada naluri perjuangan (sense of purpose),
(ii) boleh berkomunikasi tentang wawasan mereka kepada pengikut,
(iii) menunjukkan konsistensi dan penumpuan, dan usaha gigih dan keikhlasan dalam berniaga adalah punca kejayaan. Beliau sentiasa mendapat kemurahan rezeki dalam perniagaan.
(iv) mengenali kekuatan itu sepenuhnya. 

Conger dan Kanungo (1987) menyenaraikan tujuh ciri pemimpin karismatik: 
1.       (a)           Keyakinan diri: mereka yakin terhadap keputusan dan kebolehan mereka Perkara yang sentiasa di pandang berat oleh beliau seperti displin ketika bekerja, ketepatan masa, kerjasama sesame rakan sekerja,
1.1    Perbincangan
1.2    Biberi peluang kepada pekerja untuk bersuara @ member pendapat.
(b)           Berwawasan: mereka mempunyai matlamat . Beliau sanggup membelanjakan jutaan ringgit bagi projek ini berjaya. Beliau kemudiannya memohon hak eksklusif daripada Bernas untuk menjadi pemborong beras ponni. Beliau memasarkannya dengan nama Taj Mahal.
(c)           Kebolehan menyebarkan wawasan: mereka menghuraikan dan menyatakan wawasan yang boleh difahami oleh pengikut.
(d)           Keyakinan dan kesungguhan tentang wawasan: mereka sungguh yakin tentang wawasan mereka, rela mengambil risiko persendirian, mengeluarkan belanja, dan berkorban untuk mencapai wawasan itu seperti dengan pembelian  kilang baru berharga RM17 juta dengan peralatan berteknologi tinggi dalam pembungkusan bagi menjamin produk keluaran mereka sentiasa bermutu tinggi.
 (e)          Perlakuan luar biasa; perilaku mereka tidak mengikut norma atau kebiasaan
(f)            Dianggap agen perubahan: pemimpin karismatik dianggap sebagai agen perubahan yang radikal. Ianya boleh dilihat daripada beliau baru mula berniaga sehingga sekarang mula  berkembang   pesat    dengan pembinaan     kilang    beras     bersaiz  40,000  kaki persegi dan penggunaan teknologi canggih
(g)           Peka pada persekitaran: mereka sensitif terhadap kekangan persekitaran dan sumber . Beliau sedar mengenai tabiat rakyat Malaysia pada masa kini iatiu pemakanan seimbang dan pemgambilan makanan diet untuk kesihatan. Dan beliau telah memperkenalkan Beras Pooni iaitu  yang dipercayai  kurang kandungan kanjinya amat sesuai untuk pesakit kencing manis, darah tinggi dan mereka yg menjaga berat badan

4.3    Kepimpinan Transformasional
Pemimpin transformasi pula memberikan perhatian secara individu menggerakkan intelek, dan mempunyai karisma . Pemimpin transformasional  juga dapat mewujudkan suatu kemampuan di kalangan pengikutnya bagi menjanakan idea untuk melihat dan menangani perkara – perkara atau masalah – masalah lama dengan pendekana yang baru.
Ciri-ciri pemimpin transformasi:
 
(a)     Karisma: menyediakan wawasan dan misi, meningkatkan maruah, hormat dan kepercayaan. Dengan adanya vision syarikat iaitu "
To be the leader in the food industries in Malaysia which specializes in the production and distribution of specialty and high-end rice
yang  menjadi tunggak atau pegangan syarikat untuk mencapai sasaran pengeluaran nya. Disamping itu juga syarikat ini mempunyai mission koprate iaitu :-

-       Pasaran Produk  Faiza akan di pasarkan keseluruh dunia
-       To fulfill customer satisfaction by providing assortments of hygienically quality product, services and product availability.
-       To enlarge the market to other country and make variety of product under the brand name of Faiza
(b)           Semangat: meletak dan menyebarkan matlamat yang mencabar, menggunakan simbol untuk menumpukan tenaga.
(c)           Menggerakkan intelek: menggalakkan kecerdasan, rationaliti, dan pragmatik.
(d)           Memberi perhatian kepada individu: perhatian secara personal, bimbingan dan nasihat.

KESIMPULAN
Daripada perbincangan di atas, beberapa kesimpulan dapat dirumuskan. Pertama, konsep kepimpinan dan pengurusan strategik itu tidak keseluruhannya seerti. Kepimpinan lebih menekankan manusia dan wawasan, sementara pengurusan strategik menekankan strategi, perancangan dan sistem. Untuk mencapai kecemerlangan organisasi, kita memerlukan kedua-duanya serentak. Kepimpinan diperlukan untuk membuat peningkatan yang besar. Pengurusan strategik diperlukan untuk mencapai objektif dengan cekap.
Kedua, terdapat banyak teori kepimpinan yang timbul dari Barat. Ada yang mengatakan kepimpinan ini ialah sifat kebolehan semula jadi, yang lain pula kepimpinan ini merupakan suatu kemahiran yang boleh diajar dan dipelajari melalui pengalaman dan latihan.
Ketiga, kecemerlangan organisasi di dalam negara akan meningkatkan kesejahteraan rakyat. Jika kita boleh berjaya menjadikan semua organisasi di Malaysia sebagai organisasi cemerlang atau bertaraf dunia dengan sendirinya Malaysia akan menjadi cemerlang.
Kita telah memandang ke Barat dan ke Timur, kita perlu juga menoleh ke belakang (sejarah kita), sambil kita meramalkan masa depan. Untuk pengurusan strategik dan kepimpinan yang akan membawa organisasi kecemerlangan kita juga perlu memandang ke bawah (anak buah dan mereka yang berkepentingan)

 Selamat Maju Jaya dan Semoga Berjumpa Di Puncak Kejayaan.......








3 comments:

  1. Sama-sama. semoga ada ilmu yang dikongsi bersama....

    ReplyDelete
  2. Saya tidak dapat berterima kasih kepada perkhidmatan pembiayaan lemeridian yang cukup dan membiarkan orang tahu betapa saya bersyukur atas segala bantuan yang anda dan kakitangan pasukan anda telah menyediakan dan saya berharap untuk mengesyorkan rakan dan keluarga sekiranya mereka memerlukan nasihat atau bantuan kewangan @ 1,9% Kadar untuk Pinjaman Perniagaan .Via Hubungi:. lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com. WhatsApp ... + 19893943740. Teruskan kerja hebat.
    Terima kasih, Busarakham.

    ReplyDelete